onesimpleprinciple.com Forum Index onesimpleprinciple.com
Keskustelua sivustoon liittyen / Discussion related to onesimpleprinciple.com

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Yleinen painovoimalaki
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic    onesimpleprinciple.com Forum Index -> Savolainen ajatus
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Savor

PostPosted: 30.06.2010 13:40    Post subject: Vuorovesi Reply with quote

Vuorovesi selittyy loogisesti siksi että vesi on tiheimmillään noin neljä asteisena.

Merissä vesi on tietyssä syvyydessä noin neljä astetta ja tuo kerros lämpenee kuusta tulevan säteilyn takia yli neljän asteen ja laajenee sen takia, jolloin joku menee ja luulee että Kuu muka vetää vettä puoleensa.

Kun tuon tietyn kerroksen vesi viilenee takaisin noin 4 asteiseksi, se supistuu ja näin emme havaitse vuorovesi-ilmiötä.

Kun tuon tietyn kerroksen vesi viilenee alle 4 asteiseksi, se laajenee taas ja näin havaitsemme vuorovesi-ilmiön jne.

Kun vesi taas alkaa lämpenemään Kuusta tulevan säteilyn takia se lämpenee taas noin 4 asteiseksi ja näin emme havaitse vuorovesi-ilmiötä jne.

.

Vesi siis laajenee eli räjähtää jo olemassa olevassa tilassa joka ei laajene eri tahtiin kuin muut aineet, koska Kuusta tuleva säteily saa tietyn kerroksen merissä laajenemaan ja lämpenemään normaalia nopeammin.

.
Markuskala

PostPosted: 30.06.2010 21:45    Post subject: Reply with quote

Koska painovoima pienenee kääntäen verrannollisesti suhteessa etäisyyden neliöön, kuun painovoimavaikutus on pienempi maapallon kauimmaisella sivulla kuin kuuta lähinnä olevalla sivulla. Tämä painovoimagradientti venyttää valtamerta uuteen muotoon siten, että vuorovesipullistumat havaitaan maapallon molemmilla puolilla maa-kuu-akselin suunnassa. Kuun painovoima siis aiheuttaa maapallon toiselle sivulle suuremman kiihtyvyyden itseään kohti kuin toiselle sivulle, jolloin kauimmainen sivu jää jälkeen ja lähin sivu pyrkii edelle.

http://ircamera.as.arizona.edu/NatSci102/NatSci102/images/tideexp1.jpg

Vuoroveden aiheuttava voima eli kuun differentiaalinen painovoimakenttä maan pinnalla (meniköhän suomennos oikein?*) on laskettu vähentämällä kuun painovoiman aiheuttama kiihtyvyys maapallon keskellä vastaavista kiihtyvyyden arvoista pinnan eri pisteissä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_force

* The Moon's gravity differential field at the Earth's surface is known as the tide-generating force
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Savor

PostPosted: 01.07.2010 0:07    Post subject: Ehkäpä Reply with quote

Ehkäpä sinä Markuskala kerrot meille miten tämä ns. vetävä voima syntyy, toimii ja välittyy.

Minun on äärimmäisen helppo kertoa miten työntävä voima syntyy, toimii ja välittyy.

Minun on myös helppo kertoa miten Kuusta tulevat hiukkaset lisäävät omalla energiallaan meren tietyn kerroksen vesimolekyylien atomien ytimien välisellä alueella liikkuvan energian määrää, kun Kuusta tulevien hiukkasten energia absorboituu näiden atomien ytimien välisellä alueella liikkuvaan energiaan jne.

samalla kun kaikkien atomien ytimien energia räjähtää eli muuttuu koko ajan vähemmän tiheäksi energiaksi jne.

Yksinkertainen ajatuskoe joka haastaa vetävään voimaan uskovat.

kaksi ihmistä avaruuteen.

Minä saan nämä ihmiset loittonemaan toisistaan työntävän voiman avulla jonka ihmiset itse saavat syntymäään, toimimaan ja välittymään.

Kummallakin ihmisellä on palloja joita he heittelevät toisiaan kohti ja näin he saavat työnnettyä toisiaan pois päin toisistaan työntävän voiman avulla jonka tapa syntyä, toimia ja välittyä siis nyt tiedetään.

Kertokaapajotakin siitä teidän vetävästä voimasta.

Ai, ette osaa kertoa siitä mitään, mutta minun pitäisi kuitenkin USKOA sen olemassa oloon?

Twisted Evil
Markuskala

PostPosted: 05.07.2010 23:14    Post subject: Reply with quote

En tiedä miten painovoima välittyy mutta Jumala tietää. Minulle riittää, että painovoima havaitaan. Painovoiman on havaittu olevan materian ominaisuus.

Kerropa Savor millä nopeudella maapallo laajenee ja miten tuo laajenemisnopeus voidaan määrittää? Itse kun olet näin väittänyt tapahtuvan.

Kaikki tietäminen on loppujen lopuksi uskon varaista. Sanoohan jo klassinen tiedon määritelmä, että "tieto on hyvin perusteltu tosi uskomus". Mutta mistä tiedetään, että tuo uskomus on tosi? Omasta puolestani voin sanoa, että tiedän, koska uskon Jumalaan. En väitä tietäväni kaikkea mutta pohjaan tietämisen mahdollisuuden siihen, että on Jumala, joka on antanut minulle aistit ja ymmärryksen. Hänen olemassaolonsa on minulle todellisempaa ja mielekkäämpää kuin oma olemassaoloni.

Minulle tiede on Jumalan antaman järjen ja havaintojen soveltamista luodun maailman lainalaisuuksien tarkasteluun. En katso tieteen voivan perustua ajatuskokeisiin vaan havaintoihin ja järjen käyttöön.
Back to top
Savor

PostPosted: 06.07.2010 11:30    Post subject: havantoihinn ja järjen käyttöön Reply with quote

Markuskala wrote:
En tiedä miten painovoima välittyy mutta Jumala tietää. Minulle riittää, että painovoima havaitaan. Painovoiman on havaittu olevan materian ominaisuus.

Kerropa Savor millä nopeudella maapallo laajenee ja miten tuo laajenemisnopeus voidaan määrittää? Itse kun olet näin väittänyt tapahtuvan.

Kaikki tietäminen on loppujen lopuksi uskon varaista. Sanoohan jo klassinen tiedon määritelmä, että "tieto on hyvin perusteltu tosi uskomus". Mutta mistä tiedetään, että tuo uskomus on tosi? Omasta puolestani voin sanoa, että tiedän, koska uskon Jumalaan. En väitä tietäväni kaikkea mutta pohjaan tietämisen mahdollisuuden siihen, että on Jumala, joka on antanut minulle aistit ja ymmärryksen. Hänen olemassaolonsa on minulle todellisempaa ja mielekkäämpää kuin oma olemassaoloni.

Minulle tiede on Jumalan antaman järjen ja havaintojen soveltamista luodun maailman lainalaisuuksien tarkasteluun. En katso tieteen voivan perustua ajatuskokeisiin vaan havaintoihin ja järjen käyttöön.

Olen samaa mieltä.

Olen käyttänyt järkeäni ja havainnut että saan aikaan työntävää voimaa jonka saan välittymään esim. jalkapallon avulla joka törmätessäään kohteeseensa välittää työntävän voiman jonka sain aikaan.

Minulla ei ole mitään konkreettista näyttöä vetävästä voimasta.

Min ulla on paljon havaintoja joissa ainetta / energiaa räjähtää eli muuttuu nopeasti vähän tiheäksi aineeksi / energiaksi jne.

.
Markuskala

PostPosted: 06.07.2010 22:47    Post subject: Reply with quote

Vetävästä voimasta on paljonkin näyttöä. En näe mitään syytä, miksi torsiovaakakokeessa saatu näyttö pitäisi yrittää tulkita muuten kuin se on tulkittu: kappaleet vetävät toisiaan puoleensa voimalla, jonka suuruus voidaan ilmaista matemaattisesti tietyllä kaavalla.

Back to top
Savor

PostPosted: 07.07.2010 9:31    Post subject: En tiedä Reply with quote

En tiedä millä nopeudella Maapallo laajenee ja en ala arvailemaan.

Newton ei arvaillut miten vetävä voima syntyy, toimii ja välittyy.

Hän olikin viisas mies.

Einstein oli oikein mukava ja viisaskin, mutta vieläkin viisaampi hän olisi ollut jos ei olisi arvaillut kaareutuvia tiloja ja silleen.

tai olisihan hän voinut ehdottaa käsitettä kaareutuva tila, mutta hänen olisi pitänyt ehdottomasti osat kertoa ettei kaareutuvaa tilaa voi tutkia tieteellisesti ja näin ollen sen olemassa oloa ei voisi todistaa tieteellisesti sen enempää kuin suojelusenkeleitäkään.

Meidän ei auta kuin odotella uutta Newtonia joka kehittää matemaattiset kaavat jotka kertovat millä nopeudella Maapallo laajenee.

Maapallon laajeneminen on vain yksi kuudesta asiasta jotka saavat aikaan ns. painovoimailmiön.

Yksikään näistä kuudesta asiasta ei ole vetävä voima.

.

Ps. Entäpä jos sinä Markuskala kertosit meille mistä kvarkit koostuvat.

Koostuvatko kaikki kvarkit jostakin perusraaka-aineesta?

Jos, niin mikä pitää tämän perusraaka-aineen kvarkeissa saman tiheyden omaavana perusraaka-ainekeskittymänä?

Miten kvarkin sisäinen rakenne tietää pysyä samassa paketissa?

Jos kvarkkien perusraaka-aine pysyy saman tiheyden omaavana, miten kvarkit vuorovaikuttavat toistensa kanssa?

Miten gluoni irtautuu kvarkista, jonka kvarkin perusrakaa-aine ei hajaannu entropian mukaisesti jo olemassa olevaan tilaan.

Mistä gluonit koostuvat?

jos samasta perusraaka-aineesta, niin mikä pitää gluonien perusraaka-aineen samassa paketissa?

Miten gluoni välittää vetävän voiman?

Törmäämällä kvarkkiin ja kertomalla sille että hei, liiku tuonne päin mistä minä tulin?

Eikö tämä riko liikemäärän säilymislakia?

.
Markuskala

PostPosted: 07.07.2010 23:18    Post subject: Reply with quote

Miksi käännät keskustelun gluoneihin ja kvarkkeihin, joihin en ole kantaa ottanut?

Ennen kuin alat puhumaan mitään maapallon laajenemisesta - jota ei havaita tapahtuvan - kannattaisi samalla kertoa, millä tavalla tuo laajenemisnopeus voitasiin määrittää edes periaatteen tasolla.
Back to top
Savor

PostPosted: 08.07.2010 10:32    Post subject: Vankilaanko? Reply with quote

Markuskala wrote:
Miksi käännät keskustelun gluoneihin ja kvarkkeihin, joihin en ole kantaa ottanut?

Ennen kuin alat puhumaan mitään maapallon laajenemisesta - jota ei havaita tapahtuvan - kannattaisi samalla kertoa, millä tavalla tuo laajenemisnopeus voitasiin määrittää edes periaatteen tasolla.

Minua kiinnostaa tietää mitä vetävään voimaan uskova olettaa kvarkeista ja siitä miten mikään hiukkanen pitää oman perusraaka-aineensa josta koostuu, saman tilavuuden omaavassa paketissa.

Jos aine ei laajene, pitäisi tämä pystyä selittämään.

Minun ei tarvitse edes yrittää selittää miten hiukkanen pitää itsensä saman kokoisena, koska mallini mukaan niin ei ole.

Kyllä minä olisin voinut kertoilla 500 vuotta sitten ettei Aurinko kierrä meitä, vaikka en olisi ollut millään tavalla kiinnostunut matematiikasta.

Ja voin kertoilla nyt miten Maapallokin oikeasti laajenee jne.

Ehkäpä joku meidän elinaikana tulee, lukee ajatukseni ja kehittää toimivan matematiikan.

Ei minun todellakaan ole mikään pakko ensin selvittää millä nopeudella Maapallo laajenee ja vasta sitten kertoa siitä.

Vai joudunko vankilaan nyt kun kerroin laajenemisesta ilman laajenemisnopeutta?

.
Savor

PostPosted: 08.07.2010 11:15    Post subject: Erikoista Reply with quote

Olisi erikoista jos hiukkaset omaisivat itse jonkun kyvyn pitää energiansa saman kokoisella alueella.

Ja vielä sen lisäksi voisivat jotenkin mystisesti vuorovaikuttaa toistensa kanssa.

Miten se onnistuisi, jos hiukkasista ei säteilisi energiaa onesimpleprinciple mallin mukaisesti tai mitenkään muutenkaan?

Miten aika ylipäätään etenisi, jos jokainen hiukkanen pitäisi sisällään kaiken mistä koostuu, niin ettei tilavuus muuttuisi mitenkään?

Ihmeellisiä ovat vetävään voimaan uskovien teoriat, huh huh.

Twisted Evil
Devil

PostPosted: 08.07.2010 11:46    Post subject: Kysymys OneSimplePrinciple:stä Reply with quote

Savor, mikä sai sinut päätymään ajatukseen, että maapallo ja kaikki muukin laajenee samassa suhteessa, ilman ettei sitä voi mitenkään havaita?
Back to top
View user's profile Send private message
Markuskala

PostPosted: 08.07.2010 22:11    Post subject: Reply with quote

Savor: Mainitsit joskus vertauksen, että Aurinko "näyttää" kiertävän maata samalla tapaa kuin painovoima "näyttää" vetävän kappaleita. Aurinko ei edes näytä kiertävän Maata, kun asiaa tarkastellaan avaruudesta. Jo ennen kuin tämä oli mahdollista, 1500-luvulla Kopernikus esitti Aurinkokeskeisen mallin, jota hän perusteli havainnoilla ja pystyi laskennalla osoittamaan, että malli selitti tähtien liikkeet. Savolaisen mallia eivät mitkään havainnot tai laskelmat tue.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nikolaus_Kopernikus

Luulempa, että Savorin pitäytyminen ajatukseensa johtuu hänen itämaistyyppiseltä vaikuttavasta uskonnostaan, joka merkitsee hänelle enemmän kuin havainnot, vaikka ne olisivat/ovat ristiriidassa mallin kanssa. Savolaisen malli on jonkinlainen uskonnollis-filosofinen näkemys.

Minä uskon kolmiyhteiseen Jumalaan, joka on antanut ihmiselle järjen ja aistit, joiden avulla hän voi tarkastella maailmaa. Hänen luomastaan maailmasta voidaan saada tietoa havaintojen avulla. Minulle riittää se, että painovoima havaitaan. Uskon, että Jeesus on tie, totuus ja elämä. Jeesus on luvannut antaa omilleen Pyhän Hengen, johtamaan heitä totuuteen eri asioissa. Pyhän Hengen saamista edeltää parannus ja kaste. Minä olen saanut elää parannuksessa mutta minut on kastettu vauvana, sillä olen syntynyt luterilaiseen kotiin. Olen kysellyt Herralta sitä tulisiko minun saada uskoville tarkoitettu upotuskaste, mutta toistaiseksi en ole kokenut kutsua siihen.
Back to top
tulihevonen

PostPosted: 09.07.2010 8:24    Post subject: Reply with quote

Markuskala wrote:
Savor: Mainitsit joskus vertauksen, että Aurinko "näyttää" kiertävän maata samalla tapaa kuin painovoima "näyttää" vetävän kappaleita. Aurinko ei edes näytä kiertävän Maata, kun asiaa tarkastellaan avaruudesta.

Esitän tässä samalla, että "painovoima" ei enää edes näytä vetävän kappaleita, kun tarkastelemme riittävän kylmiä taivaankappaleita. En tarkoita pintalämpötilaa, vaan taivaankappaleeseen sitoutunutta kokonaisenergiaa.

Maapallon halkaisija ei juurikaan muutu lyhyellä tarkastelujaksolla.

Maapallokin jäähtyy ja luovuttaa energiaa, aivan kuin aurinkokin.

Maapallon pyöreä ulkomuoto johtuu ulkoisesta paineesta.

Aineen tiheys on tärkein avaintekijä.
Back to top
View user's profile Send private message
Savor

PostPosted: 09.07.2010 10:38    Post subject: Re: Kysymys OneSimplePrinciple:stä Reply with quote

Devil wrote:
Savor, mikä sai sinut päätymään ajatukseen, että maapallo ja kaikki muukin laajenee samassa suhteessa, ilman ettei sitä voi mitenkään havaita?

tiede.fi keskusteluissa oli muistaakseni tyyppi nimeltä Petri Keckman joka mainitsi keskusteluissa että maan pintaa kohti putova henkilö ei välttämättä itse liiku kohti maan pintaa, vaan että maan pinta voisi työntyä kohti "putoavaa" henkilöä.

Olin juuri silloin kehittelemässä atomimallia jossa ydin säteilee energiaa jolla on elektronien luonne. Tuon hetken mallissa aallot avautuivat energiaa pois päin atomin ytimestä ja kääntyivät tuon energian avulla itse takaisin atomin ytimeen joka pysyi saman kokoisena.

Oivalsin Keckmanin viestistä, että ydin voisi laajentua koko ajan ja että ytimen säteilemä energia voisikin jatkaa matkaansa viereisten atomien ytimiin ja näin koko ajan laajenevat atomin ytimet tönisivät toisiaan pois päin toisistaan.

Keckmanin nimi siis kuuluu historian kirjoihin siinä mielessä että hänen viestinsä avasi tien onesimpleprinciple mallille ja sitä kautta fysiikan kaiken teorialle.

Itse olen sikäli laiska että olisi ollut paljon mukavampaa inspiroida joku muu kehittämään onesimpleprinciple malli jollakin omalla pienellä oivalluksella, kuten Keckman inspiroi minua omalla viestillään.

.
Savor

PostPosted: 09.07.2010 11:06    Post subject: Kolmannen kerran Reply with quote

Markuskala, kolmannen kerran totean ettei näkyvän maailmankaikkeuden aine / energiakaan näyttäisi pysyvän suht paikoillaan tilassa joka muka laajenee, jos voisit mennä näkyvän maailmankaikkeuden ulkopuolelle ja pysähtyä samaan kohtaan tilassa joka ei muutu millään tavalla.

Se olisi vain yksi hetki, kun näkyvän maailmankaikkeuden aine / energia olisi ohittanut sinut, samalla kun kaikki näkyvän maailmankaikkeuden erilliset energiakeskittymät olisivat laajentuneet jo olemassa olevassa ikuisessa tilassa joka ei muutu millään tavalla.

Jos meidät loi joku ulkopuolinen Jumala, niin mistä tämä ulkopuolinen Jumala itse on peräisin?

.

Minä oletan meidän itsemme olevan ikuinen energia joka ei ymmärrä omaa ikuista olemassa oloaan, mutta omaa kyvyn luoda omasta ikuisesta energiastaan havaittavan kaltaisen maailmankaikkeuden jossa me hän voimme kokea saman aikaisesti useita erillisiä elämiä, muistamatta totuutta itsestämme.

Very Happy

Ps. Aineen / energian tiheys ja tiheyden vaihtelut jo olemassa olevassa ikuisessa tilassa joka ei muutu ovat tietysti avain kaiken ymmärtämiselle!

Very Happy
Post new topic   Reply to topic    onesimpleprinciple.com Forum Index -> Savolainen ajatus All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 3 of 4

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum