onesimpleprinciple.com Forum Index onesimpleprinciple.com
Keskustelua sivustoon liittyen / Discussion related to onesimpleprinciple.com

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Bon avoimuus vs. tiede.fi palstan avoimuus

Post new topic   Reply to topic    onesimpleprinciple.com Forum Index -> Savolainen ajatus
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Savor

PostPosted: 17.08.2013 10:09    Post subject: Bon avoimuus vs. tiede.fi palstan avoimuus Reply with quote

Lainaan Harsanyin kirjoittamasta, Se liikkuu sittenkin, kirjasta Cesare Cremoninin (Padovan professori, suurtakin suurempi peripateetikko, filosofi ja luonnontiteilijä, Galileo Galilein ystävä) tervetuliaispuheen Galileo Galileille. Puhetta oli kuuntelemassa Padovan yliopiston, lempinimeltään Bo, useat muut professorit ja Galileo Galilei jolla professorin virkaa Bossa ei vielä ollut. Kaikki muut odottivat että Cremonini haastaa Galileo Galilein väittelyyn. Isäntänä toimii Pinelli jonka palatsissa ei suuri vierasjoukko aiheuttanut minkäänlaista haittaa, koska tämä palatsi itse asiassa oli ravintola, johon kaikki Padovan oppineet milloin tahansa saattoivat mennä.

Sivulta 115

"-Täällä odottavat kaikki, mestari Galilei, että me kaksi rupeaisimme keskustelmaan Aristoteleesta. Minä en pelkää sellaista. Ja sikäli kuin se olisi soveltunut tämän Padovan Luculluksen vieraille, olisin mielelläni huvittanut tätä korkea-arvoista seuruetta säiläimme säihkyvillä säkenillä. Mutta näiden säkenien asemesta, joissa sentään ei aina ole tulta, valitsisin paljon mieluummin ymmärtäväisen rakkauden liekin.

Syntyi lyhyt tauko, sellainen vaikuttava tauko, joka seuraa taitavan puhujan alkulausetta. Isäntä kohotti kohteliaasti sarkkansa häntä kohden: Hyvä Cremonini, erinomaista! Cremonini oli nyt lämmennyt ja jatkoi etevän puhujan muotokauniiseen tapaan:

jos meillä olisi ilo nähdä sinut unohtumattoman Molettin paikalla, jolle sinä millään muotoa et ole arvoton, niin tulee meidän molempien edustamien tieteenhaarojen olemuksenyhteyden johdosta tärkeäksi kysymys, missä määrin me molemmat olemme yhtä mieltä maailmankatsomuksemme parustavista prinsiipeistä. Sinä, joka salamannopeasti olet valloittanut meidän kaikkien sydämet miellyttävällä olemuksellasi, olet tullut tänne kuin Simson ja aiot karkoittaa meidät, peripateettiset filistealaiset, pakoon aasina pitämäsi Aristoteleen leukaluulla.

Puhuja piti jälleen pienen tauon ja saavutti tarkoituksensa: reipasta naurua ja rohkaisevia kättentaputuksia.

Hän jatkoi:
-Mutta minä sanon sinulle, rakastettava Benjamin, että jos sinä tulit tänne hautoen mielessäsi samanlaisia aikeita kuin Simson, niin olet erehtynyt, sillä sinä et vielä tunne Bon kaupunkia. Jos sinä olisit lähtenyt johonkin muuhun Italian kaupunkiin, niin et olisi turhaan hionut aseitasi. Mutta täällä, meille pyhällä kunnianarvoisan Pataviumin maaperällä, on sinun pantava ne takaisin entisille paikoilleen. Sillä sen oikeutuksena. Mihin me uskomme ja mitä me opetamme, en pidä Aristoteleen oppilauseiden hyväksymistä tai hyväksijättämistä, vaan jotakin aivan muuta, oi Galilei. Ja minä voin yhdellä ainoalla pikku sanalla ilmaista sinulle, mitä se on: vapautta.

Jymisevää hyväksymistä kuului pöydän ympäriltä.
-Nouse seisomaan, Cesare! Huusi isäntä ylpeänä.
Cremonini nousi auliisti, ja uusien kättentaputusten kaikuessa hänelle hän oikean käden sormilla mietteliäästi siveli edessään olevan lasin laitaa.

-Ehkä minun ei tarvitse ottaa vastaan moitetta puuttuvasta vaatimattomuudesta, jos viittaan siihen, että tärkeimpänä pyrkimyksenäni elämässä on ollut todistaa ja tehdä jokaiselle ymmärrettäväksi, että uskonnon ja tieteen täytyy käydä eri teitä. Se, joka tahtoisi luonnontieteellisillä kokeilla vastustaa pyhitettyjä jumaluusopillisia totuuksia, tekisi syntiä pyhää uskontoamme vastaan. Sellaisen yrityksen tuomitsemisessa olisimme me ensimmäisiä; sillä uskonnollisella uskomisella ei ole mitään tekemistä tietämisen kanssa. Mutta samalla me väitämme viimeiseen verenpisaraamme saakka, että yhtä vähän voi uskonnon aseilla hyökätä luonnontieteiden kimppuun, sillä tietämisellä ei ole mitään tekemistä uskonnollisen uskomisen kanssa. Tahdon vain lyhyesti viitata Giordano Brunoon, joka aivan äskettäin oli meidän joukossamme ja jonka jumaluusoppineet nyt ovat panneet syytteeseen ja vankeuteen tähtitieteellisten kysymysten takia. Me pidämme jumaluusoppia kunniassa pyhänä tieteenä, ja meillä on tämän tieteen edustaja joukossamme. Mutta että jumaluusoppi sekaantuu meidän fysikaalisiin, historiallisiin, lääketieteellisiin tai matemaattisiin kysymyksiimme, sitä me emme vielä koskaan ole missään nimessä sallineet, emmekä me sitä koskaan missään nimessä sallikaan.

Raikuvia, pitkäaikaisia suosionosoituksia. cremonini antoi myrskyn raueta, ennenkuin kääntyi uudestaan Galilein puoleen.
-Jos siis vastaisuudessa meidän iloiset toiveemme toteutuvat ja me saamme tervehtiä sinua, oppinut ja etevä mies, virkaveljenämme, niin älä anna toimintasi todellisena sisällyksenä olla sen, että kykenet todistamaan vääräksi jonkun filosofisen koulun oppilauseen, vaan sen, etteivät minkäänlaiset haitalliset vaikutukset saa ehkäistä toimintaasi täällä. Kun olet tullut vakuuttuneeksi siitä, että jokin asia on tosi, niin voit sen vapaasti julistaa täällä. Voi käydä niin, että kaikki eivät ole kanssasi yhtä mieltä siitä, mitä väität. Silloin me taistelemme keskenämme, mutta ainoastaan tieteen asein. Kun minä nyt kaikkien meidän nimessä hartaasti lausun sinut tervetulleeksi Venetsian korkean tasavallan vapaalle maaperälle, niin pyydän samalla syvälle sydämeesi istuttaa vaalilauseemme, periaatteemme ja vakaumuksemme: Anna valtiolle, mitä valtiolle kuuluu, Jumalalle, mitä Jumalalle kuuluu, ja tieteelle, mitä tieteelle kuuluu!"

Lyhyessä vastauksessaan Galileo sanoo mm. Näin:

"Tahtoisin vain sanoa, että minä koko sydämestäni hyväksyn äsken esitetyn kehoituksen viisauden ja että tämä viisaus täyttää minut sanomattomalla rauhalla."

Ymmärrän Galileo Galileita hyvin! Hänen oman kotikaupunkinsa yliopistohan oli irtisanonut hänet vai menikö se niin ettei se jatkanut hänen pestiään, koska hän oli alkanut kyseenalaistamaan Aristoteleen väitteitä!

Tiede.fi palstalla ei saa kyseenalaistaa laajenevan avaruuden olemassa oloa!

Jos niin tekee, seuraa siitä ns. toiseuttaminen! "kotiaresti / bannit, you know! Very Happy

Tiede.fi palstan avoimuus ei siis vedä vertoja Bon Galileo Galilein aikaiselle avoimuudelle!

Bo oli avoimempi jo yli 400 vuotta sitten!

.

Syksy Räsäsen mukaan laajeneva avaruus on niin varmasti olemassa, että sen epäileminen ei ole järkevää!

Kuitenkin Wetterich niminen asiantuntija on nyt sitten kyseenalaistanut laajenevan avaruuden olemassa olon! Hän siis on Syksy Räsäsen mukaan tyhmä?

http://phys.org/news/2013-08-cosmologist-universe.html

mm. näin

"Unfortunately, Wetterich's theory can't be tested because of the relative nature of mass. Everything we are able to see has a mass that is relative in size to everything else. Thus if it's all growing, we wouldn't have anything to measure it against to see that it's happening."

Read more at: http://phys.org/news/2013-08-cosmologist-universe.html#jCp

.

Jännästi näitä sivuja avattiin paljon juuri äsken muutaman kuukauden ajan!

http://www.onesimpleprinciple.com/webstat/

.

Last edited by Savor on 09.03.2015 10:46; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Savor

PostPosted: 19.08.2013 11:25    Post subject: Reply with quote

Näin Kari Enqvist laajenevasta avaruudesta suhteellisuusteoriaa runoilijoille kirjassaan!

Sivut 168-169

"Suhteellisuusteorian maailmankaikkeus on kaiken totaliteetti. Se sisältää kaiken eikä sen ulkopuolella ole mitään. Ei ole tyhjää tilaa, jonka avarus laajetessaan täyttäisi. Avaruus ei ole jättimäiselle näyttämölle asetettu laatikko, joa hitaasti kasvaa.

Maailmankaikkeudella ei ole ulkopuolta. Ei ole rajapintaa, jonne voisipystytää kyltin: "poistutte nyt maailmankaikkeudesta. tervetuloa uudestaan!"

Avaruus itsessään muuttuu; sillä on ominaisuuksia, jotka riippuvat ajasta tavalla, jonka maailmankaikkeuden aine sanelee.

Aine kaareuttaa neliulotteisen aika-avaruuden, jonka geometria puolestaan ohjailee aineen liikeratoja. Einsteinin kosmoksessa ei ole mitään salattua. Se on puhtaasti mekaaninen systeemi.

Laajeneminen on tavallaan näennäistä: avaruuden ominaisuuksien muutokset ilmenevät meille siten, että voimme tulkita avaruuden kasvavan. matemaattisesti oikeampaa olisi sanoa, että etäisyyden määritelmä muuttuu säädetyllä tavalla avaruuden jokaisessa pisteessä.

On kuin avaruuden täyttäisi jokin viskoosi neste. matkatessamme kesälomalle kaukaiseen galaksiin joudumme silloin puskemaan avaruuden halki kuin kävelisimme vedessä. Etäsyyttä mittaamme ajalla, jonka matka kestää. mutta jos tuo ihmeneste muuttuu ajan kuluessan paksummaksi, matka kestää kauemmin kuin ennen ja siksi päättelemme, että etäisyys on kasvanut. että avaruus laajenee."

Eli laajeneva avaruus onkin vain näennäisesti laajeneva avaruus joka ei välttämättä ole ensinkään avaruus, koska olisikin kyse ikäänkuin viskoosinomaisesta aineesta joka täyttää avaruuden jne?

Minulle avaruus on ei yhtään mitään ja ikuisessa äärettömässä avaruudessa on ikuista liikettä monessa eri kokoluokassa ja kun ymmärtää nuo kaikki liikkeet erillisinä tihentyminä jotka kierrättävät ikuista asiaa ikuisessa äärettömässä avaruudessa, kykenee selittämään kaikki ilmiöt ilman ihmisen hatustaan tempaisemia käsitteitä jotka ovat vastaavia kuin jumalat ovat!

.
Savor

PostPosted: 30.01.2014 9:13    Post subject: Reply with quote

Yksi

Lähetetty 27.01.2014 klo 10:30

Olen samaa mieltä! En ymmärä miksi useat keskustelijat haluavat keskustella aiheen avaajasta, eikä siitä aiheesta jonka avaaja avaa! Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa itse aiheesta, eikö olisi parempi ettei kommentoi mitään.

Kosh vastaa

"Joskus syynä voi olla esimerkiksi se, että aiheen avaaja avaa miljoonatta samanlaista omaa pseudotieteellistä huuhaataan julistavaa aihetta ainakin sadannella multinikillään. Tai tunkee samaa kamaa toisten keskusteluita pilaamaan. Jos aihe on silkkaa sontaa, jota kukaan ei kaipaa eikä ansaitse, niin oikeastaan tämän toteamisen jälkeen ei muuta jää jäljelle kuin kommentoida sen tuottanutta häirikköä. Mieti asiaa siltä kannalta, että jos ovikelloasi pimputtaisi viisi kertaa päivässä sama uskovainen häirikkö ja tunkisi sitten postiluukkusi täyteen epäkiinnostavaa ja järjetöntä spämmiään joka visiitillä, etkö hermotuisi tähän ja pyytäisi poistumaan? No oletetaan että soitat poliisit, häirikkö poistetaan väkisin ja vielä määrätään lähestymiskielto. Entäs, kun sinnikäs häirikkö palajaa valeasussa aina uudelleen ja tunnistat välittömästi häirikön siitä, että hän tunkee edelleen niitä samoja roskalippulappusiaan postiluukkusi täyteen? Oletatko, että kukaan tavallinen ihminen jaksaisi enää tässä vaiheessa alkaa "keskittyä aiheeseen" yhtään sen pidemmäksi aikaa kuin aiheen tunnistaminen vaatii, ja malttaa jättää hyökkäämättä häirikköä vastaan jotenkin?"

http://www.tiede.fi/keskustelu/4000050/ketju/jaljella_olevat_keskustelijat/sivu/13

Kosh, minä en ole työntynyt sinun postilaatikollesi , enkä sinun kotiisi. En ole työntynyt sinun virtuaalikotiisikaan. Enkä sinun virtuaalipostilaatikollesi!

Sinä olet työntynyt kaikille avoimelle foorumille, jossa olet osallistunut avoimiin keskusteluihin!

Olet kuvainnollisesti kävellyt ulos talostasi, ohi postilaatikkosi kohti yleistä rakennusta jossa on monta eri kerrosta eri aihealueille jonne kuka vain voi avata oman huoneen jossa käsitellään häntä kiinnostavaa aihetta.

Jos minä haluan keskustella syövästä, minä avaan huoneen sellaiseen kerrokseen jossa käsitellään lääketiedettä jne.

Jos minä haluan keskustella tulivuorista, avaan huoneen / keskustelun sellaiseen kerrokseen jossa keskustellaan geologiasta jne.

Jos haluan keskustella siitä millaisia atomit ovat, avaan huoneen Kemia, fysiikka ja matematiikka kerrokseen

Jos haluan keskustella siitä laajeneeko avaruus vai ei, avaan huoneen Tähtitiede ja avaruus osastolle jne.

Jos www.physorg.com sivustolle työntyy mielenkiintoinen uutinen vaikkapa mustien aukkojen palomuureista ja haluan avata kyseistä uutista käsittelevän aiheen, avaan sen Kemia, fysiikka ja matematiikka osastlle jne.

Mitä minä teen väärin? Enkö toimi sääntöjen mukaisesti?

Enkö saisi avata eri ilmiöitä käsitteleviä aiheita eri aihealueille, vaikka sovellankin näihin eri ilmiöihin erilaista maailmankuvaa kuin mikä teidän maailmankuvanne on?

.

Ettekö muka juuri te työnny minun avaamaani aiheeseen ja työnnä sontaanne minun leirinuotiolleni?

Minulle kyllä käy että työnnytte leirinuotiolleni ja kritisoitte ajatuksiani, mutta en ymmärrä sitä miksi pitää mennä henkilökohtaisuuksiin ja alkaa keskustella minusta.

Sitä vartenhan te voitte halutessanne avata oman aiheen ja keskustella siellä minusta sellaisten ihmisten kanssa joita se kiinnostaa!

Ei minua kiinnosta keskustella minusta!

Minua kiinnostaa keskustella siitä miten maailmankaikkeus oikeasti toimii!

Ps.

1. Minulle avaruus on ikuinen ja ääretön tila joka on ei yhtään mitään!

2. Ikuisessa ja ääretömässä avaruudessa liikkuu / työntyy joka suunnasta ikuista konkreettisesti olemassa olevaa asiaa ja tämä liike saa aikaan ikuisen konkreettisesti olemassa olevan asian tiheydenvaihteluita aluettain.

3. Liike on aina työntävää voimaa.

4. Näkyvä maailmankaikkeus koostuu tihentymistä jotka kierrättävät laajenevaa asiaa niin että laajenevissa tihentymissä oleva laajeneva asia vaihtuu ajan kanssa kokonaan. Tuo laajeneminen kiihdyttää havaitsemamme laajenevan asian vauhtia tietystä suunnasta tiettyyn suuntaan. Näkyvä maailmankaikkeus on äärimmäisen pieni alue äärettömässä avaruudessa ja näkyvän maailmankaikkeuden ulkopuolella on alueita jossa sinne äärimmäisen nopealla vauhdilla työntyvän asian vauhti hidastuu ja siellä se taas puristuu äärimmäisen tiheäksi liikkeeksi jne

5. Vetävä voima / kaareutuva avaruus on ihmisen keksimä käsite jota voidaan verrata jumaliin joita ei ole

6. Laajeneva avaruus on ihmisen keksimä käsite jota voidaan verrata jumaliin joita ei ole

7. Kaareutuva avaruus on ihmisen keksinä käsite jota voidaan verrata jumaliin joita ei ole

Lopuksi kysyn, onko niin että suomalaisella tiedepalstalla toisinajattelijat suljetaan yhteisön ulkopuolelle? Työnnetään kotiarestiin, niinkuin monta aikaa sitten teki vatkiaanikos se oli?

Onko niin, että jos en usko vetävän voiman olemassa oloon, en saa osallistua tiedekeskusteluihin?

Jos näin on, häpeän suomalaisuuttani!

Kiitos teidän!

.
DedMoroz

PostPosted: 18.03.2014 11:30    Post subject: Reply with quote

tässä olis sulle tämmönen

https://www.sciencenews.org/article/gravitational-waves-unmask-universe-just-after-big-bang

Kai tää keskustelupalsta edelleen on hengissä... eniveis, kunhan tuli tuosta uutisesta mieleen, että kai tännekin voi postata kerran seitsemään vuoteen XD
Back to top
Savor

PostPosted: 18.03.2014 17:44    Post subject: Reply with quote

DedMoroz wrote:
tässä olis sulle tämmönen

https://www.sciencenews.org/article/gravitational-waves-unmask-universe-just-after-big-bang

Kai tää keskustelupalsta edelleen on hengissä... eniveis, kunhan tuli tuosta uutisesta mieleen, että kai tännekin voi postata kerran seitsemään vuoteen XD
kiitos viestistäsi. Olen kyllä tutustunut kyseiseen julkaisuun joka sai syntymään saman aikaisesti paljon samanlaisia uutisia kauaksi toisistaan! Minun mielestäni kyseiset havainnot eivät millään tavalla poista sitä mahdollisuutta että jokainen galaksin keskustan supermassiivinen kohde on syntynyt saman aikaisesti kauaksi toisistansa ja ennen kaikkea jo olemassa olleeseen ikuiseen avaruuteen joka on ei yhtään mitään! Heput etsivät "neulaa heinäsuovasta", mutta löysivätkin "sorkkaraudan"! Joten eipä sitä tiedä vaikka aikanaan tuokin havainto tukee enemmänkin sitä että galaksit todellakin syntyivät sisältä ulos päin jo olemassa olleeseen avaruuteen ja siis valmiiksi kauaksi toisistansa! Näinhän niitä sieniäkin työntyy esiin sateella kun ulkoinen liike / energia saa niitä syntymään valmiiksi kauaksi toisistansa! Kukkiakin, you know! Ps. Mitä muuta sinulle?
DedMoroz

PostPosted: 18.03.2014 19:53    Post subject: Reply with quote

Kiitos Smile
Mitäs tässä... laitoin sulle viestiä, mahtoiko tulla perille.
Back to top
Savor

PostPosted: 09.03.2015 10:38    Post subject: Reply with quote

Työnnetäämpä tätä "ylöspäin".

Smile

.

"Mihin me uskomme ja mitä me opetamme, en pidä Aristoteleen oppilauseiden hyväksymistä tai hyväksijättämistä, vaan jotakin aivan muuta, oi Galilei. Ja minä voin yhdellä ainoalla pikku sanalla ilmaista sinulle, mitä se on: vapautta."

.

Sananvapaus olisi aikas mukava asia nykysuomessakin!

Vaan eipä nykysuomessa saa avoimesti kyseenalaistaa nykyisten teorioiden käsitteitä.

Jos sen erehtyy tekemään, niin "kotiarestiahan" siitä seuraa eli johan napsahtaa kirjoitusoikeudet pois poikkeen!

Erittäin ikävä asia on se!

Smile
Post new topic   Reply to topic    onesimpleprinciple.com Forum Index -> Savolainen ajatus All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum